Užhorodská
únia z roku 1646 (teda cirkevná dohoda, ktorou pravoslávny rusínky
(ruthénsky) klérus Mukačevskej eparchie ustanovil jednotu s rímskou
cirkvou) našla širokú odozvu na území východného Slovenska a na
Podkarpatskej Rusi. Obe tieto oblasti majú svoje vlastné dejiny Rusínov
(Ruthénov) a gréckokatolíckych Slovákov. V roku 1818 bola definitívne
Svätou Stolicou schválená pápežskou bulou Relata semper Prešovská
gréckokatolícka diecéza. Vznikla v roku 1815 výnosom viedenského dvora ako
výsledok úvah o nutnosti rozdelenia rozsiahlej Mukačevskej eparchie
v rozsahu už fungujúceho Košického gréckokatolíckeho vikariátu. Po
biskupoch – zakladateľoch eparchie (Gregor Tarkovič, 1816-1841; Jozef Gaganec
1848-1875) v nej pôsobili maďarskí biskupi Mikuláš Tóth (1876-1882), Ján Valyi
(1882-1911) a Štefan Novák (1913-1918). Po prvej svetovej vojne boli
diecézy Prešov a Mukačevo zahrnuté do územia nového štátu Československo.
Prešovskú diecézu viedol Mikuláš Russnák (1918-1922) ako dočasný správca.
Krátko viedol diecézu apoštolský administrátor Dionýz Njarady, križevacký
biskup. V roku 1926 bol menovaný za apoštolského administrátora, neskôr za
sídelného biskupa, blahoslavený Pavel Peter Gojdič. Po pripojení Podkarpatskej
Rusi k Sovietskemu zväzu na konci druhej svetovej vojny zostala
v Československu len diecéza prešovská.
V apríli
1950 prebehla v Prešove „synoda“ (tzv. Prešovský sobor) usporiadaná úplne
v réžii novej komunistickej vlády a jej represívnych zložiek. Táto
synoda manifestačne zrušila úniu s Rímom, vyhlásila gréckokatolícku cirkev
na Slovensku za zrušenú a násilne previedla veriacich, chrámy
i majetok prešovskej diecézy do vlastníctva Pravoslávnej cirkvi
v Československu. Veľká väčšina veriacich a kňazov zostala únii verná
a hľadala si formy svojho ďalšieho neverejného života. Prešovský biskup
blahoslavený Pavol Peter Gojdič OSBM (1926-1940, sídelným biskupom 1940-1960)
a jeho svätiaci biskup blahoslavený Vasiľ Hopko (+1976) boli spolu
s mnohými kňazmi uväznení, iní boli vysťahovaní. Biskup Gojdič zomrel vo
väzení v roku 1960 v povesti svätosti a mučeníka.
Táto
situácia trvala až do roku 1968, kedy vďaka priaznivejším politickým
okolnostiam tzv. Pražskej jari vedenej Alexandrom Dubčekom (+1992) bolo
dovolené bývalým gréckokatolíckym farnostiam, pokiaľ si to želali, znova sa
vrátiť ku katolicizmu. Z celkového počtu 292 farností sa ich do
spoločenstva s Rímom vrátilo 205. Bola to jedna z mála Dubčekových
reforiem, ktorá pretrvala aj po invázii vojsk Varšavskej zmluvy v roku
1968. Väčšina náboženských budov však zostala v rukách pravoslávnych.
Ordinárom sa stal novovymenovaný apoštolský administrátor Ján Hirka (1969 až
1989, sídelný biskup 1989-2002). Po páde komunizmu v roku 1989 postupne
došlo k majetkovému vyrovnaniu a normalizácii duchovnej správy
i vnútorných štruktúr cirkvi. V roku 2002 bol menovaný za nového
prešovského sídelného biskupa Ján Babjak SJ. V roku 2008 bolo dovŕšené
úsilie slovenských gréckokatolíkov zriadením novej metropolie v Prešove
pápežom Benediktom XVI.. Jej súčasťou sa stal Apoštolský exarchát
v Košiciach (založený v roku 1997 s exarchom Milanom Chauturom
CSSR a povýšený na Košickú eparchiu) a novozriadená Bratislavská eparchia
na čele s bratislavským eparchom Petrom Rusnákom. V roku 2013 bol
menovaný Milan Lach SJ za prešovského pomocného biskupa.
Po roku
1989 sa obnovila činnosť teologickej fakulty v Prešove (Gréckokatolícka
teologická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove) a kňazského
seminára v Prešove (Gréckokatolícky kňazský seminár bl. Biskupa P.P.Gojdiča v Prešove),
rehoľný život (Baziliánsky rád sv. Jozafáta, Gréckokatolícki redemptoristi
michalovskej viceprovincie, Rád sestier sv. Bazila Veľkého, Kongregácia sestier
služobníc Nepoškvrnenej Panny Márie) a vznikli aj nové inštitúcie
(Gréckokatolícka charita, Centrum Spirituality Východ-Západ Michala Lacka v Košiciach,
ktorú vedú slovenskí jezuiti) a cirkevné školy. Gréckokatolíci na
Slovensku vydávajú časopisy Slovo, Theologos, Misionár a Logos.
Veriacich je celkom približne
220 000 (4,1% celkového počtu obyvateľov Slovenska). Ku gréckokatolíckej
cirkvi sa hlási aj 17 000 veriacich rusínskej (ruthénskej) národnosti,
ktorí prijali slovenskú kultúru, lebo je k dispozícii len veľmi málo
literatúry v rusínskom (ruténskom) jazyku a liturgia je takmer vždy slúžená
v cirkevnej slovančine alebo v slovenčine.
V roku 1996 vznikol
oddelením Apoštolský exarchát pre katolíkov byzantského obradu v Českej
republike zo sídlom v Prahe (apoštolským exarchom je Mons. Ladislav
Hučko).
(Spracované podľa diela:
Farrugia E.G. (ed.): Encyklopedický slovník křesťanského Východu,
Olomouc 2008)
Podporte nás: SK30 7500 0000 0040 3007 0534