Sviatosti
ustanovil Ježiš Kristus. Je ich sedem: krst, myropomazanie, Eucharistia,
pokánie, pomazanie chorých, posvätný stav a manželstvo.
Sviatosti
sa týkajú všetkých etáp a všetkých dôležitých chvíľ života kresťana:
dávajú životu viery kresťanov vznik a rast (krst, myropomazanie,
Eucharistia), uzdravenie (pokánie, pomazanie chorých) a poslanie (posvätný
stav a manželstvo).
Základy
celého kresťanského života sa kladú krstom, myropomazaním a Eucharistiou.
KRST
- MYROPOMAZANIE - EUCHARISTIA
Uvádzanie
do kresťanského života sa uskutočňuje tromi sviatosťami, ktoré tvoria jeden
celok: krstom, ktorý je začiatkom nového života, myropomazaním,
ktoré tento život posilňuje, a Eucharistiou, ktorá živí učeníka
Kristovým telom a krvou, aby ho premieňala v Krista (KKC 1275).
Vo
východných cirkvách sa sviatosť myropomazania udeľuje bezprostredne po
krste a po nej nasleduje účasť na Eucharistii. Táto tradícia zvýrazňuje
jednotu troch sviatostí uvádzania do kresťanského života (KKC 1318).
SVIATOSŤ
KRSTU (1275-1284):
Ježiš
povedal: „Choďte teda, učte všetky národy a krstite ich v mene Otca
i Syna i Svätého Ducha a naučte ich zachovávať všetko, čo som
vám prikázal“ (Mt 28,19-20)
Krst
je základom celého kresťanského života, vstupnou bránou do nového života
v Kristovi, ako aj bránou, ktorá otvára prístup k ostatným sviatostiam.
Krstom sme
oslobodení od hriechu a znovuzrodení ako Božie deti, stávame sa Kristovými
údmi, sme začlenení do Cirkvi a dostávame účasť na jej poslaní.
Význam a milosť
sviatosti krstu jasne vysvitajú z obradov jeho slávenia. Keď veriaci
s pozornou účasťou sledujú úkony a slová tohto slávenia, sú
zasväcovaní do bohatstva, ktoré táto sviatosť naznačuje a spôsobuje
v každom novopokrstenom.
Znak kríža na začiatku
slávenia označuje Kristovým znakom toho, ktorý mu bude čoskoro patriť. Znak
kríža znamená milosť vykúpenia, ktorú nám Kristus získal svojím krížom.
Keďže krst znamená oslobodenie
od hriechu a od jeho podnecovateľa diabla, nad kandidátom sa vyslovuje exorcizmus
(alebo viacero exorcizmov). Kandidát sa potom aj výslovne zrieka satana
a zjednocuje sa s Kristom. Takto pripravený potom môže vyznať vieru
Cirkvi, ktorej bude krstom „zverený“ (kandidát
recituje „Verím“).
Následne sa modlitbou epiklézy
posvätí krstná voda a olej katechumenov. Cirkev pritom prosí Boha,
aby skrze jeho Syna zostúpila do tejto vody a oleja sila Ducha Svätého,
aby sa tí, čo ňou budú pokrstení, narodili „z vody a z Ducha“ (Jn 3, 5). Kňaz pomaže kandidáta olejom katechumenov.
Potom nasleduje
podstatný obrad sviatosti: krst v pravom
zmysle slova, ktorý naznačuje a spôsobuje odumretie hriechu a vstup
do života Najsvätejšej Trojice, a to pripodobnením Kristovmu veľkonočnému
tajomstvu. Krst sa najvýraznejšie udeľuje trojitým ponorením do krstnej vody.
Ale už od najstarších čias ho možno udeľovať aj tak, že sa trikrát leje voda na
hlavu kandidáta.
Najpodstatnejší
obrad krstu spočíva v ponorení kandidáta do vody alebo v liatí vody
na jeho hlavu, pričom sa vzýva Najsvätejšia Trojica. Vo východných liturgiách
je katechumen obrátený na východ a kňaz hovorí: „Krstí sa Boží služobník
M. v mene Otca i Syna i Svätého Ducha.“ A pri vzývaní každej
osoby Najsvätejšej Trojice mu buď leje hlavu vodu alebo ho ponorí do vody
a opäť ho z nej vyzdvihne.
Biele rúcho
symbolicky vyjadruje, že pokrstený si obliekol Krista, vstal z mŕtvych
s Kristom. Zapálená svieca znamená, že Kristus novopokrsteného osvietil. Pokrstení sú v Kristovi „svetlo sveta“ (Mt 5, 14).
Podľa
Pánovej vôle je krst nevyhnutne potrebný na spásu ako sama Cirkev, do
ktorej krst vovádza.
Ovocie
krstu alebo krstná milosť je bohatá skutočnosť. Obsahuje
odpustenie dedičného hriechu a všetkých osobných hriechov, narodenie pre
nový život, ktorým sa človek stáva Otcovým adoptívnym synom, Kristovým údom
a chrámom Svätého Ducha. Pokrstený je tým včlenený do Cirkvi, Kristovho
tela, a dostáva účasť na Kristovom kňazstve.
Krst vtláča do duše nezmazateľný
duchovný znak, charakter, ktorý určuje pokrsteného na kresťanský kult. Pre
tento charakter nemožno krst opakovať.
Od najstarších čias sa
krst udeľuje deťom, lebo je Božou milosťou a Božím
darom, ktorý nepredpokladá ľudské zásluhy.
Rodičia sú povinní
postarať sa, aby dieťa bolo pokrstené čím skôr
(c. 686 CCEO). Ku krstu je potrebné, aby bola opodstatnená nádej, že dieťa bude
vychovávané vo viere Katolíckej cirkvi (c. 681 CCEO). Dieťa má mať aspoň
jedného krstného rodiča, ktorý už prijal sviatosť krstu, myropomazania a Eucharistie.
patrí do Katolíckej cirkvi (c. 684 CCEO) a je presvedčeným kresťanom,
schopným pomáhať novopokrstenému, dieťaťu alebo dospelému, na ceste
kresťanského života (KKC 1311).
SVIATOSŤ
MYROPOMAZANIA (1315-1321):
„Keď sa apoštoli, ktorí
boli v Jeruzaleme, dopočuli, že Samária prijala Božie slovo, vyslali k nim
Petra a Jána. Oni ta zašli a modlili sa za nich, aby dostali Ducha Svätého,
lebo na nikoho z nich ešte nezostúpil; boli iba pokrstení v mene Pána Ježiša.
Potom na nich vložili ruky a dostali Ducha Svätého“ (Sk 8,14-17).
Sväté myropomazanie
zdokonaľuje krstnú milosť. Je to sviatosť, ktorá dáva Svätého Svätého,
aby nás hlbšie zakorenil v Božom synovstve, pevnejšie včlenil do Krista,
posilnil naše spojenie s Cirkvou, väčšmi nás zapojil do jej poslania a pomáhal
nám vydávať svedectvo o kresťanskej viere slovom, ktoré sprevádzajú skutky.
Myropomazanie,
takisto ako krst, vtláča do duše kresťana nezmazateľný duchovný znak
alebo charakter. Preto túto sviatosť možno prijať iba raz v živote.
Podstatným obradom
myropomazania je pomazanie pokrsteného svätým myrom, voňavým olejom,
ktorý posvätil biskup, a to na: čele, očiach, nose, ústach, ušiach, pleciach,
rukách a nohách so slovami: „Pečať daru Svätého Ducha“.
Keď sa myropomazanie
slávi oddelene od krstu, jeho spojitosť s krstom sa okrem iného vyjadruje
obnovením krstných sľubov.
Sviatosti krstu
a myropomazania sa nemôžu opakovať (c. 672 CCEO). Ak
existuje rozumná pochybnosť, či boli skutočne alebo platne slávené, a táto
pochybnosť zostane aj po vážnom zisťovaní, majú sa vyslúžiť podmienečne (c. 672
CCEO)
SVIATOSŤ
EUCHARISTIE (KKC 1406-1417):
Sviatostné uvedenie do
kresťanského života - do tajomstva spásy sa naplňuje prijatím Božskej
Eucharistie a preto sa Božská eucharistia má veriacemu v Krista
udeliť čo najskôr po krste a myropomazaní (c. 697 CCEO).
Ježiš hovorí: „Ja som
živý chlieb, ktorý zostúpil z neba. Kto bude jesť z tohto chleba, bude žiť
naveky… Kto je moje telo a pije moju krv, má večný život…, ostáva vo mne a ja v
ňom“ (Jn 6,51.54.56).
Eucharistia je srdcom a vrcholom života Cirkvi, lebo v nej Kristus
pridružuje svoju Cirkev a všetkých jej členov k svojej obete chvály a vzdávania
vďaky, ktorú raz navždy priniesol na kríži svojmu Otcovi. Prostredníctvom tejto
obety vylieva milosti spásy na svoje telo, ktorým je Cirkev.
Eucharistické slávenie
vždy obsahuje: hlásanie Božieho slova; vzdávanie vďaky
Bohu Otcovi za všetky jeho dobrodenia, predovšetkým za dar jeho Syna;
premenenie chleba a vína a účasť na liturgickej hostine prijímaním Pánovho tela
a krvi. Tieto prvky tvoria jediný úkon kultu.
Eucharistia je pamiatka Kristovej Veľkej noci, čiže diela spásy uskutočneného
Kristovým životom, smrťou a zmŕtvychvstaním, diela, ktoré sa sprítomňuje
liturgickým slávením.
Sám Kristus, večný
Veľkňaz Novej zmluvy, prostredníctvom služby kňazov prináša eucharistickú
obetu. A ten istý Kristus skutočne prítomný pod spôsobmi chleba a vína je
aj obeťou eucharistickej obety.
Len platne vysvätení
kňazi môžu predsedať sláveniu Eucharistie a premieňať chlieb a víno, aby sa
stali Pánovým telom a jeho krvou.
Podstatnými znakmi
sviatosti Eucharistie sú pšeničný chlieb a víno z viniča; a
kňaz nad nimi vyslovuje slová premenenia, ktoré Ježiš povedal pri Poslednej
večeri: „Toto je moje telo... Toto je moja krv...“, a zvoláva na ne
požehnanie Svätého Ducha.
Premenením sa
uskutočňuje prepodstatnenie (transsubstantiatio) chleba a vína na
Kristovo telo a jeho krv. Pod premenenými spôsobmi chleba a vína je
opravdivo, skutočne a podstatne prítomný sám živý a oslávený Kristus, jeho telo
a jeho krv spolu s jeho dušou a s jeho božstvom.
Eucharistia ako obeta
sa prináša aj na zadosťučinenie za hriechy živých i mŕtvych a na dosiahnutie
duchovných alebo časných dobier od Boha.
Kto chce prijať Ježiša
Krista v eucharistickom prijímaní, musí byť v stave milosti.
Ak si je niekto vedomý, že spáchal smrteľný hriech, nesmie prijať Eucharistiu,
ak prv nedostal rozhrešenie vo sviatosti pokánia.
Sväté prijímanie
Kristovho tela a jeho krvi prehlbuje zjednotenie prijímajúceho s Pánom, odpúšťa
mu všedné hriechy a chráni ho pred ťažkými hriechmi.
Keďže sa medzi prijímajúcim a Kristom upevňujú putá lásky, prijímanie tejto
sviatosti upevňuje jednotu Cirkvi, Kristovho tajomného tela.
Cirkev vrelo odporúča
veriacim, aby pristúpili k svätému prijímaniu, keď sa zúčastnia na slávení
Eucharistie; ukladá im povinnosť urobiť tak aspoň raz do roka.
AK
STE SA ROZHODLI PRIJAŤ SVIATOSTI V NAŠEJ FARNOSTI
* o vyslúženie
sviatostí je možné požiadať telefonicky 0908 677 658 alebo osobne pred
svätou božskou liturgiou, pozri http://grkatbb.fara.sk/.
* aj keď to možno
s náboženským životom nepreháňate, moment žiadosti o sviatostí pre vaše
dieťa nebude momentom, keď farár s Vami zúčtuje pre nedostatok horlivosti.
A preto netreba vysielať starých rodičov na „špeciálnu misiu“ k farárovi.
Pravdupovediac, sme vďační, že chcete dať Bohu šancu. Ak z Vašej reči bude
zrejmé, že ste prišli slobodne a Ježišom a Cirkvou nepohŕdate, určite sa
dohodneme.
* krst dieťaťa
nepodmieňujeme cirkevným sobášom jeho rodičov, avšak žiadame, aby rodičia
žijúci vo voľnom zväzku čestne prehlásili, že urobia všetko, čo je v ich
silách, aby čo najskôr uzavreli cirkevné manželstvo.
* krst dieťaťa
nepodmieňujeme cirkevným sobášom jeho rodičov, avšak žiadame, aby rozvedení
rodičia žijúci vo voľnom zväzku čestne prehlásili, že urobia všetko, čo je
v ich silách, aby čo najskôr uzavreli civilné manželstvo.
* Od rodičov žiadame,
aby čestne prehlásili, že sa budú za svoje dieťa a so svojim dieťaťom
modliť, budú ho privádzať do chrámu na bohoslužby a budú ho viesť
k láske ku Kristovi a k Cirkvi.
* z praktických dôvodov
je najvhodnejšie, aby rodičia absolvovali náukovú prípravu ešte pred narodením
dieťaťa.
* ešte pred samotným
obradom vyslúženia sviatostí rodičia dodajú farárovi fotokópiu rodného
listu dieťaťa, aby bolo preukázané, že ide o ich dieťa.
* krstní rodičia môžu
náukovú prípravu absolvovať vo farnosti svojho trvalého pobytu. Krstným rodičom
môže byť len tá osoba, ktorá už prijala sviatosti krstu, myropomazania
a Eucharistie a nič je nebráni prijať sviatosť pokánia
a Eucharistie, t.j. nežije vo voľnom zväzku; nie je sobášená len na úrade,
ale aj v kostole; nie je rozvedená; nevystúpila z Cirkvi; nie je pod
cirkevným trestom.
* rodičia, ak im
v tom nebráni prekážka, a krstní rodičia prijmú pred obradom
vyslúženia sviatostí prijmú sviatosť pokánia.
* keďže udeľujeme
všetky tri sviatosti, robíme tak pri slávení svätej božskej liturgie.
* sviatosti zvykneme
vysluhovať v sobotu alebo v nedeľu.
* na slávnosť treba pre
dieťa treba zaobstarať krstnú košeľu a krstnú sviecu. V tejto veci
Vám ochotne poradia v predajni Spolku sv. Vojtecha, Lazovná 1, Banská
Bystrica. Otváracie hodiny: pondelok až piatok
8:00 - 18:00, sobota: 8:00 - 12:00. Nedeľa: zatvorené. Tel. 048 / 4123535.
* popri milodare pre
kňaza pamätajte, prosím, aj na milodar pre kantora.
Podporte nás: SK30 7500 0000 0040 3007 0534